رژیم غذایی مدیترانه ای از اختلال عملکرد جنسی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ممانعت می کند

29 ژوئن 2016- بر اساس یک مطالعه ی 8 ساله بنظر می رسد رژیم غذایی مدیترانه ای نسبت به رژیم کم چرب اثرات محافظتی بیشتری در برابر بروز اختلال عملکرد  جنسی  یا وخیم تر شدن آن در مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 2 دارد.

 این مطالعه که بخشی از کارآزمایی رژیم مدیترانه ای و دیابت نوع  2( MEDITA) بود توسط  دانشگاه Secondدر ناپل ایتالیا انجام گردید. رژیم غذایی مدیترانه ای بطورعمده از مواد گیاهی تشکیل شده است و حاوی کربوهیدرات کم و  سرشار از چربیهای سالم از منابع گیاهی است.

 در این مطالعه ی تصادفی 215 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه رژیم غذایی کم چرب و یا رژیم مدیترانه ای شرکت کردند، این  مطالعه به مدت 8.1  سال پیگیری شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای باعث کاهش خطر بروز اختلال نعوظ یا ناتوانی  جنسی در زنان می شود. علاوه بر این از وخیم تر شدن اختلالات جنسی در مردان و زنان جلوگیری می کند. خطر وخیم شدن اختلالات نعوظ در میان مردان 59 درصد و خطر وخیم تر شدن ناتوانی جنسی در زنان 50 درصد با رعایت این رژیم غذایی کاهش یافت.

محققان اعلام کردند که این تحقیق اولین کارآزمایی تغذیه ای دراز مدت است که نشان می دهد رژیم مدیترانه ای دارای فوایدی برای پیشگیری (56% کاهش نسبی خطر) و جلوگیری از وخیم شدن اختلال جنسی درمردان و زنانی است که به تازگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.

آنالیزهای اولیه ی مطالعه ی MEDITAکه درسال 2014 منتشر گردید، علاوه بر نتایج ارائه شده دراین تحقیق نشان داد دیابت در شرکت کنندگان گروه رژیم غذایی مدیترانه ای برای مدت طولانی تری نسبت به افراد گروه رژیم کم چرب بهبود یافت. بهبودی دیابت به کنترل بسیارخوب قند خون بدون نیاز به مصرف دارو اطلاق می شود.

نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Careکه مجله ی انجمن دیابت آمریکا است بصورت آنلاین  منتشر گردید.

منبع:

http://care.diabetesjournals.org/content/early/2016/06/22/dc16-0910